Care au fost condițiile în care tinerii proprietari ai brandului Artesana au vândut 20% din afacere

Sursa: NewMoney.ro (nr. 108)

Pentru soții Alina și Daniel Donici, fondatorii și acționarii majoritari ai producă­torului artizanal de lactate Artesana, ultimele două crize au adus cu totul altceva decât lacrimi și suspine.

Dacă în timpul marii recesiuni din 2008-2009 se aflau la început de drum și puneau bazele primei lor fabrici de procesare a laptelui în Tecuciul natal, în 2021 sunt foarte aproape să o ridice pe a doua, ca urmare a atragerii unui investitor financiar. „Nu am căutat activ un partener, dar s-a potrivit perfect cu nevoia noastră“, de­scrie Daniel Donici esența tranzacției prin care în decembrie anul trecut vindea, ală­turi de soție, un pachet de 20% din afacere către fondul ROCA Investments.

Potrivirea dintre vânzător și cumpărător provine din cel puțin o direcție. Artesana este un business care se identifică profund cu familia Donici, cei doi soți și cei trei copii ai acestora fiind prezenți inclusiv în materialele de prezentare și de promovare ale produselor.

Cât despre ROCA, acesta este un fond de private equity, primul cu capital 100% ro­mânesc, deținut, printre alții, de două din­tre cele mai importante familii din businessul local. E vorba despre frații Pavăl, fon­datorii rețelei Dedeman, și Theodora Popa, fiica lui Ioan Popa, fondatorul companiei Transavia, cel mai mare producător de carne de pasăre de la noi.

Printre argumentele care au stat la baza deciziei de a investi în Artesana a stat și „conexiunea“ cu familia Donici, declara la mo­mentul anunțării tranzacției Ionuț Bindea, investment manager la ROCA.

Timp-record pentru Artesana

Povestea vânzării este foarte simplă. Daniel Donici își amintește că prima întâlnire cu Rudolf Vizental, chief executive officer (CEO) al fondului ROCA, a avut-o în august 2020, pentru ca pe 17 de­cembrie să fie anunțată perfectarea tran­zacției. E un timp-record, mai ales în­tr-o perioadă în care era de așteptat ca fondurile de investiții să rămână în expec­tativă.

Poziționat inițial drept un investitor în companii aflate în dificultate, ROCA Investment a migrat treptat și către afaceri fără probleme financiare. Artesana, de exemplu, a crescut în 2020, atât ca venituri, cât și ca profi­tabilitate. Cifra de afaceri a înre­gistrat un plus de peste 20%, iar marja de profit a urcat de la 1,5% în 2019 la 6-7% anul trecut.

Alina Donici crede că plusul din 2021 va fi tot de 20%, pe fondul creșterii preocu­pării tot mai multor clienți de a-și întări imunitatea prin consumul de produse naturale.

Artesana s-a poziționat de la bun început drept un producător de nișă care procesează laptele prin metode artizanale, cum ar fi pasteurizarea la temperaturi joase, pentru a-i menține calitățile naturale. De asemenea, laptele nu este omo­ge­nizat, ceea ce permite formarea unui dop de grăsime – caimac, un cuvânt pe care procesarea industrială standardizată l-a scos din uz. Un alt diferențiator al Artesana – care produce lactate, iaurturi și brân­zeturi din lapte de vacă și capră – este că folosește recipiente din sticlă.

Procesarea artizanală și recipientele din sticlă ridică prețul produselor acestui busi­ness de familie cu aproximativ 20% față de celelalte de pe segmentul lor. Ves­tea bună e că mulți dintre consumatori au devenit mai preocupați de mâncarea sănătoasă, pentru care sunt dispuși să plătească în plus, însă o eventuală scădere a puterii de cumpărare reprezintă un risc pentru produsele premium în general.

Producția X3

O continuă creștere a ce­rerii – chiar și în condiții de pandemie – i-a făcut pe cei doi antreprenori să-și do­rească foarte mult construirea unei noi fabrici care ar urma să le tripleze capacitatea, mai ales că actuala unitate din Tecuci a ajuns la un maximum. Investiția to­tală depășește 4,5 milioane de euro, iar pentru a fi finanțată prin credit era nevoie de o contribuție de 15-20% din partea acțio­narilor, o sumă de care antreprenorii nu dispuneau.

De aceea, oferta fondului s-a potrivit mă­nușă. În cea mai mare parte, banii de la ROCA vor merge către acest nou proiect. Va fi necesară în continuare finanțare ban­cară și posibil un ajutor de stat – aproba­rea acestuia este așteptată pentru luna februarie.

Potrivit unui calcul NewMoney, valoarea Artesana (înainte de scăderea datoriilor) se ridică la aproximativ cinci milioane de euro, pe baza rezultatelor din 2020.

Fabrica ar putea fi gata la sfârșitul acestui an, iar triplarea producției se va reflecta și într-o creștere treptată a veniturilor, spune Alina Donici, pe măsură ce forța de vânzări va fi mărită. Și tocmai pentru că vânzările sunt esențiale, directorul comercial al companiei, Sergiu Mulțescu, este și el acționar, cu 5%. Un alt pachet de 5% se află în posesia unui apropiat al celor doi soți, care i-a ajutat într-un moment dificil, restul acțiunilor fiind îm­păr­țite între ROCA (20%), Daniel Donici (40%) și Alina Donici (30%).

Această nouă formulă a acționariatului e ideală pentru un business de familie care, zi de zi, are de înfruntat marketingul solid al multinaționalelor care domină industria.

Istorie & Geografie

Într-un deceniu, soții Alina și Daniel Donici (ambii au 37 de ani) s-au transformat din importatori în producători de lactate.

  • Start. În 2008, antrepre­norii au început să importe din Spania brânzeturi și iaurturi preparate după rețete tradiționale. Odată ce au prins gustul acestor produse, s-au hotărât să găsească finanțare europeană pentru construirea unei fabrici pro­prii de lactate.
  • Moment-cheie. În 2013, cei doi au reușit să-și aducă produsele în rețeaua de hi­permarketuri Auchan, ceea ce a contribuit la creșterea expunerii, implicit a vânză­ri­lor. Acum, vând la nivel na­țio­nal prin 700 de magazine de format mare sau în băcănii spe­cializate. De anul trecut, produsele lor se află și în rețeaua Lidl.
  • Context. Piața laptelui, care se ridică la peste 1,1 mi­li­arde de euro, a fost obiectul unui continuu proces de consolidare prin care grupuri mul­tinaționale au cumpărat majoritatea jucătorilor locali. De exemplu, acum câțiva ani, francezii de la Lactalis controlau, după achiziția Albalact și Covalact, aproape 25% din piață.

Acest articol a aparut în numărul 108 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Distribuie articolul