Care au fost condițiile în care tinerii proprietari ai brandului Artesana au vândut 20% din afacere
Sursa: NewMoney.ro (nr. 108)
Pentru soții Alina și Daniel Donici, fondatorii și acționarii majoritari ai producătorului artizanal de lactate Artesana, ultimele două crize au adus cu totul altceva decât lacrimi și suspine.
Dacă în timpul marii recesiuni din 2008-2009 se aflau la început de drum și puneau bazele primei lor fabrici de procesare a laptelui în Tecuciul natal, în 2021 sunt foarte aproape să o ridice pe a doua, ca urmare a atragerii unui investitor financiar. „Nu am căutat activ un partener, dar s-a potrivit perfect cu nevoia noastră“, descrie Daniel Donici esența tranzacției prin care în decembrie anul trecut vindea, alături de soție, un pachet de 20% din afacere către fondul ROCA Investments.
Potrivirea dintre vânzător și cumpărător provine din cel puțin o direcție. Artesana este un business care se identifică profund cu familia Donici, cei doi soți și cei trei copii ai acestora fiind prezenți inclusiv în materialele de prezentare și de promovare ale produselor.
Cât despre ROCA, acesta este un fond de private equity, primul cu capital 100% românesc, deținut, printre alții, de două dintre cele mai importante familii din businessul local. E vorba despre frații Pavăl, fondatorii rețelei Dedeman, și Theodora Popa, fiica lui Ioan Popa, fondatorul companiei Transavia, cel mai mare producător de carne de pasăre de la noi.
Printre argumentele care au stat la baza deciziei de a investi în Artesana a stat și „conexiunea“ cu familia Donici, declara la momentul anunțării tranzacției Ionuț Bindea, investment manager la ROCA.
Timp-record pentru Artesana
Povestea vânzării este foarte simplă. Daniel Donici își amintește că prima întâlnire cu Rudolf Vizental, chief executive officer (CEO) al fondului ROCA, a avut-o în august 2020, pentru ca pe 17 decembrie să fie anunțată perfectarea tranzacției. E un timp-record, mai ales într-o perioadă în care era de așteptat ca fondurile de investiții să rămână în expectativă.
Poziționat inițial drept un investitor în companii aflate în dificultate, ROCA Investment a migrat treptat și către afaceri fără probleme financiare. Artesana, de exemplu, a crescut în 2020, atât ca venituri, cât și ca profitabilitate. Cifra de afaceri a înregistrat un plus de peste 20%, iar marja de profit a urcat de la 1,5% în 2019 la 6-7% anul trecut.
Alina Donici crede că plusul din 2021 va fi tot de 20%, pe fondul creșterii preocupării tot mai multor clienți de a-și întări imunitatea prin consumul de produse naturale.
Artesana s-a poziționat de la bun început drept un producător de nișă care procesează laptele prin metode artizanale, cum ar fi pasteurizarea la temperaturi joase, pentru a-i menține calitățile naturale. De asemenea, laptele nu este omogenizat, ceea ce permite formarea unui dop de grăsime – caimac, un cuvânt pe care procesarea industrială standardizată l-a scos din uz. Un alt diferențiator al Artesana – care produce lactate, iaurturi și brânzeturi din lapte de vacă și capră – este că folosește recipiente din sticlă.
Procesarea artizanală și recipientele din sticlă ridică prețul produselor acestui business de familie cu aproximativ 20% față de celelalte de pe segmentul lor. Vestea bună e că mulți dintre consumatori au devenit mai preocupați de mâncarea sănătoasă, pentru care sunt dispuși să plătească în plus, însă o eventuală scădere a puterii de cumpărare reprezintă un risc pentru produsele premium în general.
Producția X3
O continuă creștere a cererii – chiar și în condiții de pandemie – i-a făcut pe cei doi antreprenori să-și dorească foarte mult construirea unei noi fabrici care ar urma să le tripleze capacitatea, mai ales că actuala unitate din Tecuci a ajuns la un maximum. Investiția totală depășește 4,5 milioane de euro, iar pentru a fi finanțată prin credit era nevoie de o contribuție de 15-20% din partea acționarilor, o sumă de care antreprenorii nu dispuneau.
De aceea, oferta fondului s-a potrivit mănușă. În cea mai mare parte, banii de la ROCA vor merge către acest nou proiect. Va fi necesară în continuare finanțare bancară și posibil un ajutor de stat – aprobarea acestuia este așteptată pentru luna februarie.
Potrivit unui calcul NewMoney, valoarea Artesana (înainte de scăderea datoriilor) se ridică la aproximativ cinci milioane de euro, pe baza rezultatelor din 2020.
Fabrica ar putea fi gata la sfârșitul acestui an, iar triplarea producției se va reflecta și într-o creștere treptată a veniturilor, spune Alina Donici, pe măsură ce forța de vânzări va fi mărită. Și tocmai pentru că vânzările sunt esențiale, directorul comercial al companiei, Sergiu Mulțescu, este și el acționar, cu 5%. Un alt pachet de 5% se află în posesia unui apropiat al celor doi soți, care i-a ajutat într-un moment dificil, restul acțiunilor fiind împărțite între ROCA (20%), Daniel Donici (40%) și Alina Donici (30%).
Această nouă formulă a acționariatului e ideală pentru un business de familie care, zi de zi, are de înfruntat marketingul solid al multinaționalelor care domină industria.
Istorie & Geografie
Într-un deceniu, soții Alina și Daniel Donici (ambii au 37 de ani) s-au transformat din importatori în producători de lactate.
- Start. În 2008, antreprenorii au început să importe din Spania brânzeturi și iaurturi preparate după rețete tradiționale. Odată ce au prins gustul acestor produse, s-au hotărât să găsească finanțare europeană pentru construirea unei fabrici proprii de lactate.
- Moment-cheie. În 2013, cei doi au reușit să-și aducă produsele în rețeaua de hipermarketuri Auchan, ceea ce a contribuit la creșterea expunerii, implicit a vânzărilor. Acum, vând la nivel național prin 700 de magazine de format mare sau în băcănii specializate. De anul trecut, produsele lor se află și în rețeaua Lidl.
- Context. Piața laptelui, care se ridică la peste 1,1 miliarde de euro, a fost obiectul unui continuu proces de consolidare prin care grupuri multinaționale au cumpărat majoritatea jucătorilor locali. De exemplu, acum câțiva ani, francezii de la Lactalis controlau, după achiziția Albalact și Covalact, aproape 25% din piață.
Acest articol a aparut în numărul 108 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly
- Un moment important pentru Artesana - 2 decembrie 2024
- Multumim ca sunteti parte din povestea noastra! - 30 noiembrie 2024
- Peste 40 de scoli din tara – intalniri cu aproape 4000 de elevi si profesori - 29 noiembrie 2024
Ți-a plăcut acest articol? Mai avem multe să-ți povestim.
Abonează-te la newsletter-ul nostru și te vom ține la curent cu cele mai recente știri despre noi și evenimente pe care le organizăm.
Promitem și ne angajăm, conform politicii noastre de confidențialitate, să nu trimitem mesaje nesolicitate și nici nu împărtășim adresa ta cu altcineva. Și te poți dezabona oricând.