Investiți în România!, proiect ZF și CEC Bank. Daniel Donici, managing partner, Artesana: Mergem înainte cu investiția de 3,5 milioane de euro pentru a doua fabrică. Vrem să îi dăm drumul anul acesta

A doua fabrică din Tecuci a producătorului Artesana ar putea duce la dublarea numărului de angajați.

Producătorul de lactate Artesana continuă investiția de 3,5 mil. euro prin care își construiește a doua fabrică din Tecuci, Galați, întrucât aceasta ar putea deveni operațională în a doua parte a anului 2020, a declarat Daniel Donici, managing partener, Artesana, în cadrul emisiunii Investiți în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Am continuat să dezvoltăm proiectul inițiat anul trecut când spuneam că ne pregătim pentru creșterea capacității. Vrem să facem o nouă fabrică, lângă cea veche. Am cerut certificatul de urbanism și vrem să îi dăm drumul cât mai repede. Investiția se ridică la peste 3,5 milioane de euro și am vrea să îi dăm drumul anul acesta”, a explicat Daniel Donici, care a fondat busi­nessul ală­turi de soția sa, Alina Donici.

Prezente până acum în Auchan, Car­refour, Kau­fland, Cora, Mega Image, Selgros și o parte din magazinele Profi, produsele Artesana își fac loc la raft și în lanțul de supermarket-uri Lidl.

„Am semnat un acord cu Lidl pentru un plan de promoție agreat până la finalul anului, ceea ce ne ajută să ne organizăm mult mai bine. Dacă eram la 95% capacitate, acum suntem la 110% – spun 110% pentru că lucrăm non-stop, 6 zile, 24 de ore, dar putem face în paralel anumite operațiuni și având acest plan agreat ne putem organiza mult mai bine”, a spus Donici (foto).

Deși producătorul a cochetat cu ideea unei emisiuni de obligațiuni pe Bursa de la București, aceasta mai are de așteptat, întrucât proprietarii businessului consideră că nu este încă momentul potrivit să atragă investitorii. Cu toate acestea, programul IMM Invest s-a dovedit a fi de ajutor în această perioadă pentru Artesana – care a continuat planurile de investiție prin finanare bancară.

„Am rămas la finanțarea bancară. S-a potrivit mănușă IMM Invest. Fiind necesară o sumă mare pentru a demara construcția și a da avansul la echipamente, ar fi fost dificil să susținem dobânda chiar dacă este o perioadă de grație, dar pentru că statul suportă dobânda cel puțin până la finalul anului, este un ajutor important. Până la urmă, 50.000 de euro sunt bani pe care îi putem folosi la investiții”, a adăugat el.

Cu vânzări de circa 3 milioane de euro în 2019, Artesana a experimentat fluctuații semnificative în activitatea din ultimele trei luni, întrucât comportamentul de consum al oamenilor a trecut printr-o perioadă de încetinire, urmată de o revenire parțială.

„Aș putea descrie perioada aceasta în două cuvinte: agonie și extaz. Agonia nu a fost așa de puternică și a durat puțin, dar nici extazul nu a fost atât de puternic încât să ne revenim complet. Prima săptămână de criză a fost cu multă panică, s-au prăbușit comenzile la 50%. Lumea a cumpărat conform impulsului de moment, din panică, din mai multe considerente. În a doua săptămână s-au dublat comenzile și ne-au dat peste cap. Avem destule articole în portofoliu, avem un stoc pe baza istoricului și putem previziona și avem de la săptămână la alta o cantitate minimă care ne acoperă comenzile de săptămâna următoare așa cum le știm și intervenim să suplimentăm unde este cazul. Când vin comenzi total diferite nu mai poți reacționa foarte bine. Acum s-au stabilizat, dar suntem sub ce am fi vândut într-o lună normală”, a declarat Daniel Donici.

În continuare, producătorul de lactate estimează că vânzările vor crește în comparație cu anul trecut și s-ar putea situa la peste 3,5 milioane de euro. Mai mult, managerul spune că numărul de angajați s-ar putea dubla până anul viitor, în contextul în care compania are astăzi 60 de angajați.

Artesana a încercat în ultimii ani să iasă la export, însă momentan nu are capacitatea necesară pentru a susține activitatea de export. Noua investiție din Tecuci ar putea aduce această capacitate necesară.

„Am cochetat în ultimii doi ani cu exportul, dar nu avem personal dedicat, nu prea are cine să se ocupe. Am vândut în Diaspora, în Italia și Spania. Acum am avut cereri de la cineva care se ocupă pe relația Arabia Saudită, Dubai, am trimis mostre, au fost foarte încântați, dar momentan spunem pas. Totuși, cererea există, trebuie doar să ajungem la capacitatea necesară”, a adăugat el.

Pentru următorii ani, producătorul din Tecuci are în plan și construirea unui lanț de magazine proprii, specializate, dar și intrarea cu produsele în industria HoReCa – o mutare pe care Artesana o pregătea chiar de acum, însă planurile au fost afectate de criza actuală.

„Ne gândim la retail propriu, magazine specializate unde am vrea să aducem o altă gamă de produse, să încheiem un parteneriat cu altcineva. Dar vom dezvolta ideea pe parcurs. Acum vreau să finalizăm acest proiect foarte important (n.red: a doua fabrică) și în paralel va trebui să ne gândim și la noi canale de distribuție, apoi HoReCa și exportul”, a explicat Donici.

Care sunt principalele probleme identificate de Artesana

Finanțarea bancară ar putea fi o problemă, dar sperăm că am rezolvat-o. Oricum, din investițiile făcute acum 3 ani am achitat peste 50% în 2 ani. Este o presiune mare pe dezvoltare. Nu poți face investiții pe termen lung pe care să le achiți în primul an sau în doi-trei ani. Nicio bancă nu dă pentru o firmă mai mică decât pe perioadă scurtă și scump. Dar antreprenorii români găsesc soluții.

Infrastructura rutieră și de transport. Am fost la primărie la Tecuci să cerem certificatul de urbanism și am profitat de ocazie să mai vorbim cu primarul, să ne spunem doleanțele. Surprinzător, a reacționat, i-am spus că vrem să facem o nouă investiție, dar ne cam încurcă accesul. Avem și 3 tiruri pe zi în unele zile. Dacă întârzii mai mult de câteva ore în anumite magazine pierzi livrarea respectivă și în unele cazuri nu mai poți să programezi. Pierderile pot fi enorme, plus costurile, încât transportatorul are costuri mai mari.

Infrastructura educațională va deveni o problemă și mai mare. Întotdeauna a fost. Noi primeam când puteam vizite de la universitatea de industrie alimentară din Galați, am vorbit cu studenții, niciunul nu părea interesat să lucreze în domeniu, să se dezvolte în partea asta. Ne-am exprimat interesul de a veni să facă practică. A fost foarte dificil. Cred că trebuie să se facă mai multe parteneriate între universități, școli și companii care să poată absorbi apoi forța de muncă, pentru că vom avea nevoie de ea.

Distribuie articolul