Beneficiile laptelui de capră în dieta persoanelor cu intoleranță la lactoză

Laptele de capră este unul dintre cele mai des consumate tipuri de lapte din lume și se bucură de o popularitate în creștere în multe regiuni ale globului. Această popularitate se datorează profilului său nutrițional superior și a beneficiilor pentru sănătate pe care le oferă. Acestea din urmă sunt numeroase și foarte importante.[1][4] În acest articol, ne vom opri însă doar asupra beneficiilor care fac din laptele de capră o opțiune bună pentru cei care se confruntă cu o problemă comună, ce poate fi destul de neplăcută: intoleranța la lactoză.

Ce este intoleranța la lactoză și cum se gestionează?

Intoleranța la lactoză este o afecțiune digestivă caracterizată prin incapacitatea organismului de a descompune lactoza, un tip de zahăr prezent în lapte și alte produse lactate. În mod normal, lactoza este descompusă de o enzimă numită lactază, care este produsă în intestinul subțire. În cazul persoanelor cu intoleranță la lactoză, producția de lactază este insuficientă, ceea ce duce la o acumulare de lactoză în intestin. Acest lucru poate provoca o serie de simptome neplăcute: balonare, diaree, crampe abdominale și gaze.[2]

Aceste simptome pot apărea după 30 de minute sau 2 ore după consumul de alimente ori băuturi care conțin lactoză. Nu există un tratament care să vindece intoleranța la lactoză. În schimb, simptomele pot fi gestionate prin ajustarea dietei și a stilului de viață. Asta presupune evitarea alimentelor care conțin lactoză, inclusiv a laptelui, și înlocuirea lor cu produse fără lactoză sau cu conținut scăzut de lactoză.[2]

Laptele și produsele lactate sunt o parte atât de importantă a dietei noastre, încât este dificil de imaginat o viață fără ele. Există însă soluții dacă vrei să te bucuri în continuare de gustul și beneficiile laptelui și produselor lactate, iar una dintre ele este chiar laptele de capră.

Beneficiile laptelui de capră pentru persoanele cu intoleranță la lactoză

Consumul de lapte de capră este asociat cu numeroase beneficii pentru sănătate, beneficii care se datorează în mare parte caracteristicilor sale și diverselor substanțe nutritive pe care le conține.

Consumul de lapte de capră este asociat cu numeroase beneficii pentru sănătate, beneficii care se datorează în mare parte caracteristicilor sale și diverselor substanțe nutritive pe care le conține.[1][4] Oricât ne-am dori să-ți povestim pe larg despre fiecare dintre ele, ne vom limita la a ne ține promisiunea și a-ți vorbi doar despre beneficiile cele mai importante când vine vorba de intoleranța la lactoză.

Primul lucru pe care trebuie să-l știi este că una dintre diferențele dintre laptele de capră și cel de vacă este că cel dintâi are mai puțină lactoză. Tot comparativ cu acesta din urmă, este și mai ușor de digerat. Asta înseamnă că riscul ca persoanele cu intoleranță la lactoză să experimenteze simptome neplăcute atunci când consumă lapte de capră este mai scăzut decât dacă ar bea lapte de vacă.[1][3]

Iar dacă tot vorbim despre sănătatea digestivă, trebuie menționat și faptul că laptele de capră conține prebiotice și probiotice, necesare pentru menținerea unei microflore intestinale sănătoase și pentru protejarea împotriva efectelor negative ale infecțiilor patogene și ale alergiilor.[4] Includerea laptelui de capră în dieta ta mai oferă un alt beneficiu important: acces la o sursă importantă de nutrienți esențiali. Calciul, vitamina A, potasiul, fosforul și magneziul sunt doar câteva exemple de astfel de nutrienți.[1]

După cum se poate vedea, laptele de capră oferă o serie de beneficii importante persoanelor cu intoleranță la lactoză, inclusiv un conținut redus de lactoză, o abundență de nutrienți esențiali și o digestie mai ușoară. Toate reprezintă motive foarte bune pentru a include laptele de capră în dieta ta! Noi am mai adăuga încă unul: laptele de capră Artesana este absolut delicios!

Cum să introduci laptele de capră în dieta ta dacă ai intoleranță la lactoză

Laptele de capră conține totuși lactoză, chiar dacă în cantități mai mici decât cel de vacă, și nu poți știi cu exactitate cum va reacționa organismul tău la el dacă nu l-ai mai consumat până acum.

Începe cu cantități mici și observă reacțiile corpului tău. Dacă nu apar simptome negative, cantitatea consumată poate fi crescută treptat și în curând vei afla cât lapte de capră poți bea în fiecare zi. Un alt „truc” este să combini laptele de capră cu alte alimente sau să îl consumi în timpul meselor. Nu uita nici de celelalte produse pe bază de lapte de capră! Iaurtul, brânzeturile, sana sau kefirul din lapte de capră sunt absolut delicioase și șansele să le tolerezi fără probleme sunt mai mari chiar dacă ai intoleranță la lactoză.[2]

Înainte de a face orice schimbări majore în dieta ta, este întotdeauna recomandat să discuți cu un medic sau nutriționist. Astfel vei putea primi sfaturi personalizate, în funcție de nevoile tale nutriționale.

Laptele de capră reprezintă o alternativă minunată pentru persoanele cu intoleranță la lactoză. Un prim motiv este acela că șansele să fie tolerat fără probleme sunt mai mari. Cel de-al doilea este că reprezintă o sursă foarte bună de nutrienți, una ce nu poate lipsi din dieta ta. Încearcă și tu laptele și produsele pe bază de lapte de capră de la Artesana! Fie că ai sau nu intoleranță la lactoză, beneficiile consumului de lapte de capră sunt prea numeroase și prea importante pentru a putea fi ignorate!

Surse de referință:

  1. „Goat Milk: Are There Health Benefits?”, WebMD, 26 Sept. 2020, www.webmd.com/diet/goat-milk-are-there-health-benefits. Accessed 22 Jan. 2024.
  2. „Lactose Intolerance”, National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases, 22 Jan. 2024, www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/lactose-intolerance/all-content. Accessed 22 Jan. 2024.
  3. Lang, Ariane. „Does Goat’s Milk Contain Lactose?”, Healthline, 12 May 2020, www.healthline.com/nutrition/does-goat-milk-have-lactose. Accessed 22 Jan. 2024.
  4. Qausar Hamed ALKaisy, et al. „Exploring the Health Benefits and Functional Properties of Goat Milk Proteins”, Food Science and Nutrition, vol. 11, no. 10, 27 June 2023, pp. 5641–5656, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10563692/, https://doi.org/10.1002/fsn3.3531. Accessed 22 Jan. 2024.

Distribuie articolul